Generatiile X, Y si Z la locul de munca

Rubrica: Analitica 16098

Aceste trei generatii complet diferite sunt active pe piata muncii. Sarcina specialistilor in resurse umane este sa inteleaga fiecare generatie in parte, sa ii cunoasca particularitatile si sa se adapteze cerintelor lor.

Generatia Z include tinerii care abia intra in piata muncii, iar din generatia Millennials -Y, fac parte cei cu varste de pana la 29 de ani. 

Cei din generatia X sunt cei care au varste cuprinse intre 35 si aproape 50 de ani. Pentru ei munca este un contract: eu muncesc pentru angajator, ofer timpul, energia si eforturile mele iar el imi plateste un salariu. Sunt independenti, se bazeaza preponderent pe fortele proprii.  

Generatia X au in spate doua generatii complet diferite. Generatiile Z si Y sunt singurele generatii din istoria lumii care, deja sunt mai tinere, au oportunitatea, dar si obligatia sa-i invete pe cei mai varstnici.

In toate companiile trebuie sa existe acesti tineri, deoarece ei pot crea un business si o perspectiva care este mult mai adaptata la prezent.

Specialistii in HR considera ca orice companie trebuie sa aiba in structurile sale angajati din generatia Z, tinerii care abia intra in piata muncii, dar si din generatia Millennials - Y (cei cu varste de pana la 29 de ani) pentru ca aduc o perspectiva mult mai apropiata de realitate datorita conexiunii pe care o au cu noile tehnologii.

Generatia Z, tinerii nascuti intre 1994 si 2010, numara peste 365 de milioane la nivel mondial, ale caror perspective, oportunitati si dorinte sunt diferite fata de cele ale generatiilor precedente.

Nascuti in era digitala, acesti tineri au o abordare noua fata de mediul de lucru si asteptari diferite fata de Millennials sau cei din Generatia X. Companiile care inteleg cum gandeste aceasta noua generatie vor reusi sa atraga, sa cultive si sa ajute la dezvoltarea viitorilor lideri. Avantajul lor este ca au o deschidere aparte spre tehnologie si informatie inca de la varste fragede, au o deprindere nativa in a se descurca in mediile digitale, asa ca sansele lor de reusita sunt mai mari.

O treime din tinerii Generatiei Z spun ca se simt mai motivati de oportunitatile de angajare si de beneficiile pe care i le ofera compania pentru dezvoltarea lor personala si profesionala.

Generatia Z pretinde respect de la angajator si vrea ca ideile sale sa fie luate in serios, iar initiativele lor, apreciate. Ei au o parere diferita si despre cum ar trebui sa arate mediul de lucru. Majoritatea considera ca varsta este irelevanta la serviciu si conteaza mai degraba cunostintele si pregatirea angajatului in acel domeniu. De asemenea, ei nu vor sa fie lasati in afara discutiilor importante, isi doresc o comunicare mai deschisa cu managerii.

Generatia Y apreciaza tot mai mult companiile care au un proces de management ce implica activitati constante de evaluare, realiniere si imbunatatire continua. Mai exact, managementul performantei trebuie avut tot mai mult in vedere de catre companiile dornice de a atrage tineri absolventi.

In primul rand ei au inclinatia spre rapiditate, catre o munca interesanta si plina de semnificatie. Se simt atrasi de organizatiile care au „grile de cariere”. Prin urmare daca primesc sarcini plictisitoare, administrative, nelegate de vreun proiect interesant, nu vor munci la adevaratul lor potential si vor parea lenesi, nepasatori si poate chiar vor parasi organizatia pana la urma.

Integrarea celor cu “indicativul” Y este si va fi o provocare si in viitor, deoarece ei au o mentalitate diferita in termeni de angajament fata de organizatie. Datorita faptului ca se simt mai liberi si cu mai putine obligatii familiale, ei cauta joburi care sa le asigure o experienta de un an sau doi, nu angajamente pe termen lung. Este generatia care accepta multi-taskingul, pentru ei este importanta viteza cu care se realizeaza ceva. Acesti oameni vor ca toate lucrurile de care au parte sa li se potriveasca. Ei inteleg ca fiecare este unic si are o singura viata. Daca sunt nevoiti sa plece mai devreme de la locul de munca, li se pare cat se poate de firesc sa deschida laptop-ul acasa si sa lucreze pana dupa miezul noptii.

Cel mai important pentru un tanar aflat la inceput de cariera este sa inteleaga ca viata vine la pachet atat cu oportunitati si provocari, cat si cu esecuri, greutati si experiente negative.  Fiecare alege cum vrea sa faca fata acestor experiente: fie adopta o atitudine pozitiva, fie se lasa coplesit de ele. Aici intervine rezistenta mentala, iar constiinta de sine este cheia.

Un alt sfat de care tinerii trebuie sa tina cont: sa isi dezvolte abilitatea de a se concentra.

Si nu in ultimul rand, toti tinerii trebuie sa aiba in minte faptul ca invatarea este extrem de importanta. Educatia nu trebuie sa se opreasca odata cu finalizarea studiilor. Odata cu jobul, tinerii vor intra intr-o lume in care apar mereu noi idei. 

Tinerii, dar mai ales cei din generatia Y, au nevoie de lideri puternici, care sa ii inspire si sa le fie modele de urmat. Daca generatiile Baby-Boomers si X s-au obisnuit sa-i urmeze pe lideri fara sa le evalueze activitatea si fara sa le critice rezultatele, millennialii au schimbat regulile jocului. 

Companiile vor trebui sa isi formeze o cultura organizationala bazata pe onestitate, transparenta si incredere si sa le ofere tinerilor angajati toate oportunitatile de dezvoltare, pentru a le castiga loialitatea si aprecierea.

 

Apreciază te rog articolul, mulțumesc.

Ce candidat căutați?

Vă contactăm în cel mai scurt timp posibil

Закрыть