Ce trebuie sa faci ca sa devii un angajat indispensabil
12001Odata cu incheierea unui an, oamenii isi fac planuri sa scape de ce e vechi si sa inceapa un nou capitol. Munca joaca un rol important in viata fiecaruia si nimeni nu are o viata profesionala perfecta, astfel ca exista mereu loc de mai bine. Multi aspira sa fie mai buni la locul de munca pentru ca asta le aduce fericire si satisfactie personala.
Deciziile luate de companii ii determina pe angajatii performanti sa ia in considerare posibilitatea de a renunta la job in perioade economice dificile, spre deosebire de colegii lor care au o performanta normala sau peste medie, care nici nu se gandesc la acest lucru.
Cercetarorii avertizeaza insa ca exista companii care stiu acest lucru si sunt gata sa angajeze imediat performerii care pleaca lasand adesea managementul stupefiat.
In schimb expertii in HR spun ca pentru obtinerea si pastrarea slujbei, sunt necesare mai ales insusiri ce tin de atitudine. Recrutorii sunt de parere ca pentru a castiga un loc de munca sau pentru a-l mentine pe cel actual, candidatul, respectiv angajatul, trebuie sa aiba sau sa dobandeasca o serie de calitati.
Nu este obligatoriu sa-ti asimilezi toti pasii, ci sa faci ajustarile necesare pentru a a ajunge ceea ce-ti doresti. Cantareste deciziile, priveste-te din exterior, da un zoom out, si o sa stii ce si cum sa schimbi pentru a avea traiectoria pe care ti-ai schitat-o. Deci?
Iata cateva reguli de aur la locul de munca:
1. Preia proiectele dificile
Daca iti doresti sa supravietuiesti intr-un mediu competitiv, fii tu acea persoana din firma care isi asuma raspunderea si care preia initiativa la locul de munca. Si, mai ales, alege proiectele de care se feresc colegii tai. Insa atentie mare: nu iti lua pe cap mai mult decat poti duce!
2. Cere intotdeauna parerea celor din jur
Chiar daca tu consideri ca faci o treaba extraordinara, nu strica sa ceri parerea colegilor si mai ales a sefului, despre cum decurge proiectul. Urmeaza-le sfaturile daca acestea sunt bune. Pastreaza-le intotdeauna raspunsurile intr-un dosar si, la sfarsit, arata-le ce idei bune au avut si cum le-ai pus in aplicare.
3. Fii suficient de increzator in tine pentru a pune intrebari
Oamenii de succes petrec mai mult timp intreband persoanele din jurul lor decat raspunzand altora. Cand formulezi o intrebare, castigi un alt punct de vedere, cand pui mai multe intrebari castigi perspectiva asupra problemei si poti lua o decizie mult mai buna si in cunostinta de cauza.
4. Continua sa inveti
Umple golurile din experienta ta, stimuleaza-ti mintea si continua-ti educatia; ai tot timpul in vedere cariera ta. Fii mereu informat si afla tot ce se intampla nou in lume. Nu te baza doar pe cartile sau cursurile despre profesia ta, ci urmeaza si lectii din afara industriei, seminarii si seri de lectura.
5. Adapteaza-te conditiilor de la locul de munca
Respecta metodele de lucru si obiceiurile colegilor tai. Fii flexibil. Invata sa fii un jucator de echipa. Toti discutam despre sarcinile noastre, insa a fi eficient si a le termina – acestea sunt lucrurile care conteaza la final.
6. Fii intotdeauna o persoana pozitiva
Niciodata nu subestima puterea entuziasmului la locul de munca. Nu te plange cand lucrurile nu decurg asa cum ai fi vrut. Pasiunea pentru ceea ce faci nu va trece neobservata.
7. Comunica eficient la toate nivelurile
Fa-ti cunostinte si chiar prieteni printre toti angajatii companiei, nu doar in randul sefilor directi. Asta include sa stai de vorba cu internii, cu toti colegii si cu cei care nu sunt in departamentul tau. O comunicare deficitara este frustranta atat pentru angajat, cat si pentru echipa in care lucreaza, iar aceasta poate duce la probleme mai grave si chiar la demisie, mai tarziu. Schimba pareri si zambete cu toata lumea; nu se stie cand iti vor intoarce serviciul.
8. Nu uita: imaginea conteaza
Prima impresie nu este singura impresie pe care o lasi oamenilor din jur. O imagine profesionala se mentine prin construirea unei tinute frumoase, prin limbajul trupului si prin ton. Atentie la imbracaminte, deoarece conteaza si conteaza chiar foarte mult. Prima impresie se formeaza in primele cateva secunde. Nu te sfatuiesc sa te imbraci mereu la costum si cravata, insa fie ca ne place sau nu, modul in care ne imbracam conteaza. Fii in mod constant un angajat bine crescut, cu bun simt si increzator in propriile forte.
9. Manageriaza-ti timpul eficient
Fii punctual munca si la intalniri. Invata sa iti fixezi prioritatile si fa-ti liste cu ce ai de facut daca trebuie. Respecta termenele proiectelor, lucreaza pana tarziu sau in weekend, daca este necesar. Prezinta alternative, fii creativ, fii inventiv, fii flexibil! E posibil sa ai o solutie pregatita pentru client, s-ar putea sa nu fie insa cea potrivita. Nu te chinui sa i-o bagi pe gat, ci incearca sa o adaptezi nevoii lui. Daca observi ca nu reusesti, incearca alta solutie, altfel te vei afunda si mai tare! Asemenea incearca sa fii receptiv la nevoile celorlalti. Nu irosi timpul colegilor sau al sefilor.
10. Tinteste sus
Niciodata sa nu te multumesti sa fii “suficient de bun”. Fii cel mai neindurator critic al tau. Cere mult de la propria persoana si munceste mult pentru a-ti confirma asteptarile la locul de munca.
11. Mai presus de orice, angajatii valorosi sunt cei care investesc in ei insisi
Acestia sunt cei pe care ne putem baza si astazi, maine si peste 2 ani. Oamenii interesati sa creasca, sa se dezvolte profesional si personal, oamenii dispusi sa depuna eforturi pentru ca ziua de maine sa fie mai blanda cu ei decat cea de astazi acestia sunt cei de care avem nevoie intr-o afacere pe care dorim sa o aducem de la bine la mai bine si apoi la exceptional.
Pentru ca nu poti influenta contextul pietei fortei de munca si nici situatia companiei in care lucrezi, axeaza-te pe singurul aspect asupra caruia detii controlul: propria atitudine profesionala.
Activitatea ta zilnica la locul de munca este singura pe care o poti gestiona astfel incat sa te avantajeze. A deveni indispensabil pentru angajator presupune o preocupare constanta pentru munca pe care o depui. De asemenea, implica o permanenta pastrare a atentiei spre a nu infirma necesitatea existentei tale in cadrul echipei.
Sper ca aceste Reguli de aur iti vor fi de folos. Poti sa le mai recitesti inca odata. Poti sa mai adaugi altele, poti sa le adaptezi stilului tau.
Apreciază te rog articolul, mulțumesc.