Industriile Viitorului

View 12455
Image

Noile generatii care se nasc intr-un ecosistem complet digitalizat, vor fi perfect adaptate si integrate in nou mediu iar ceea ce e inregistrat in medicina in general, si standardele de viata, vor face ca perioada de viata productiva si activa sa creasca si mai mult.

Toate aceste lucruri afecteaza piata muncii, care se va "redesena" aproape intru totul. Barierele vor deveni mai fluide, angajatii vor lucra independent si vor pune un pret tot mai mare pe mobilitate si flexibilitate.

Tendintele in materie de joburi se modifica odata cu evolutia lumii, asadar este important sa iti structurezi cariera in asa fel incat sa se poata alinia cerintelor si profesiilor care vor domina piata muncii si peste cativa ani.

Progresul tehnologic provoaca, in acelasi timp, schimbari importante in societate, eliminand un numar mare de profesii considerate pana de curand indispensabile. Pe masura ce tot mai multe procese sunt automatizate, iar robotii devin mai sofisticati, previziunile futuristilor par sa se indeplineasca: societatea va trece printr-o transformare la scara larga, de proportii similare revolutiei industriale.

La fiecare 3-5 ani vor aparea pozitii si meserii de care inca nu am auzit asa cum deja se observa daca ne uitam 3-5 ani in trecut cand nu existau pozitii precum Social Media officer, App Developer, Data Miner, Cloud Computing Expert, etc. In aceasta perioada, chiar se va scurta si mai mult, la 2-3 ani. Pentru a putea contura viitorul muncii trebuie intai sa intelegem profesiile viitorului, trebuie sa ne uitam la cele 3-5 domenii majore care produc schimbari la nivel global si la directiile in care acestea vor evolua.

IT-ul si BIG Data

IT-ul va ramane unul dintre principalii angajatori, inca isi va tripla daca nu mai mult necesitatile de personal, avand in vedere procesul accentuat de virtualizare a principalelor arii de activitate umana (shopping, banking, learning), dezvoltarea solutiilor de cloud si werable computers (Samsung Gear, Google Glasses, etc).

Internetul va evolua catre integrarea totala nu doar a unor site-uri si servere ci a obiectelor care ne inconjoara in viata de zi cu zi catre Internet of Things (cand de exemplu frigiderul va comanda singur mancare in functie de preferintele proprietarului, masina va comunica service-ului ce nevoi de reparatie are si nu va mai avea nevoie de sofer.

O analiza realizata de Deloitte, confirma ca slujbele viitorului vor necesita mai multe competente, si mai avansate decat slujbele de astazi. Deloitte afirma ca tehnologia elimina multe slujbe indeplinite de persoane cu competente limitate, motiv pentru care aceasta categorie a populatiei va fi nevoita sa caute noi locuri de munca si sa deprinda noi competente in mod constant.

Telecomunicatiile

Telecomunicatiile si solutiile tangente vor devenii ubique, conectarea la internet va fi permanenta si universala (vedem deja ca marii operatori de date au trecut la abonamente cu minute nelimitate, iar traficul de date tinde si el catre aceiasi directie) astfel incat necesarul de infrastructuri de comunicatii aferente va veni cu propriile necesitati de personal: ingineri de tele/comunicatii si comunicatii mobile, tehnicieni, lucratori in serviciile aferente de sustinere si productia echipamentelor respective. 

Cyber-securitatea

O zona aparte si de mare interes va fi cea a protectiei datelor personale si a identitatii digitale (cyber-security), deja sub presiune, industria care acum abia emerge. In urmatorii 20-30 de ani, va fi totul online/virtual, industria aceasta va evolua intocmai precum a evoluat industria seif-urilor si a bancilor in trecut si va fi o preocupare majora pentru fiecare dintre noi. Specialistii care sa asigure protectia acestor date, mixand competente trans-disciplinare, de programare, cloud computing si psihologie vor fi la mare cautare si extrem de bine platiti.

Robotia si inteligenta artificiala

Este un domeniu aflat inca la inceput considerand potentialul acestuia, chiar daca exista fabrici intregi numai de roboti inca de astazi. Alaturi de robotica industriala, o ramura complet noua va aparea in urmatorii 20-30 de ani, androizii casnici si de anturaj. Pe masura ce robotii vor prelua tot mai multe sarcini de productie directa, oamenii vor migra catre zona dezvoltarii de programe si solutii software de management a inteligentei artificiale.

Serviciile directe

Aceasta va fi zona de servicii unde contactul uman direct si implicarea personala vor fi esentiale. Va ramane intotdeauna definitoriu pentru oameni, sa fie in contact cu alti oameni si sa beneficieze de atentia directa a cuiva. 

Industria energiei verzi si neconventionale

Pe masura ce cercetarile avanseaza iar presiunea pe resurse conventionale va creste inca si mai mult (vezi in prezent importanta strategica a gazelor naturale), vor fi disponibile noi si noi optiuni de producere a energiei verzi, in moduri neconventionale. Nevoile in sine de energie ale omenirii vor creste in ritm exponential, fapt ce va insemna in mod absolut o emergenta a acestui domeniu. In paralel se va lucra la adaptarea infrastructurii de preluare si distributie a energiei, inclusiv in vederea includerii micilor producatori in retelele nationale. 

Viitorul muncii depinde de multi factori, cei mai importanti fiind progresul tehnologic si educatia. In mod clar, munca in sine se schimba, nu doar profesiile si continutul muncii. Perceptia despre munca se va schimba radical, din mijloc de supravietuire si mecanism de validare sociala va migra catre activitate de realizare personala si impactare a lumii. Mai devreme sau mai tarziu, dublati si de roboti, oamenii nu vor mai munci pentru ca trebuie, ci pentru ca vor si le place.

Nu e exclus nici sa ajungem in momentul in care managerii nu vor fi angajati ai companiei, ci vor lucra independent, la randul lor. Adica vor face freelancing în manageriat. Astfel de oameni vor deveni foarte buni la gestionarea retelelor de colaborari externe si vor face acest lucru pentru mai multe companii, nu doar pentru una singura.

Пожалуйста оцените статью, спасибо.