Cum obtii echilibrul intre viata personala si cea profesionala?

Category: Analytics 1246

Daca viata ta personala si cea profesionala sunt in dezechilibru, mai mult ca sigur ca ai un nivel al stresului extrem de ridicat. Din cauza ritmului de viata atat de agitat, a gasi dozarea optima intre munca si tot ceea ce inseamna "acasa" nu este o sarcina foarte usoara. Poti readuce armonia in caminul tau, fara a face rabat de la implinirile pe care ti le ofera jobul ales.

Daca iti petreci mai mult timp la serviciu si mai putin acasa, risti sa dai cu piciorul vietii private si tuturor bucuriilor care deriva de aici. De asemenea, daca in viata personala te lupti cu unele situatii dificile, cum ar fi ingrijirea unui parinte sau a unei rude in varsta, probleme financiare sau maritale, concentrarea asupra sarcinilor profesionale devine de-a dreptul imposibila, oricat ai incerca.

Ce este echilibrul dintre cariera si viata persoanala?

Work-life balance difera de la persoana la persoana, fiind, insa, o abordare a existentei contemporane ce vine in incercarea de a rezolva conflictul din ce in ce mai intalnit intre viata personala (cu tot ce cuprinde aceasta: familie, prieteni sau doar nevoia de timp liber) si cariera.

Bineinteles, prioritatile fiecaruia difera in functie de o serie de factori, printre care varsta, care poate schimba complet viziunea unui angajat. Astfel, daca ai intre 20 si 35 de ani, este posibil sa iti stabilesti angajamente puternice pentru construirea unei cariere solide, lasand in plan secund viata de familie. Pe de alta parte, daca ai intre 35 si 50 de ani, accentul poate fi pus mai mult pe viata de familie si pe activitatile personale, care nu au fost prezent in alte etape ale vietii.

Indiferent de lucrurile pe care trebuie sa le faci pentru a atinge acest echilibru, este vital sa til stabilesti ca obiectiv.

In viata personala este foarte importanta autocunoasterea. Iar aceasta are la baza urmatoarele componente:

• Modul in care am fost crescuti acasa, care sunt partile bune care sunt cele mai putin bune;
• Cum sunt prietenii nostri, cu bune si rele?  De la ei putem invata despre vicii sau putem invata  ajutorul reciproc, cu ei putem rade sau putem fi tristi. Prietenii isi pun amprenta asupra noastra;
• Care sunt hobby-urile mele si cat de mult mi le satisfac. Ele imi pot da energia de a merge mai departe sau ma pot transforma intr-un melancolic;
• Cat de mult imi doresc sa ma autodepasesc, sa invat mereu ceva nou, sa descopar ceva nou sau sa recitesc o carte veche;
• Cat de mult sport fac – este si acesta un indicator, care spune cat de bine ma simt si cat de sanatos sunt;
• Cat si cum dorm. Foarte important este somnul pentru creier, pentru memorie, pentru capacitatea de refacere a organismului;
• Cat si cum mananc. Daca intr-adevar masa reprezinta o placere controlata sau devine o compensare a tot ceea ce nu am realizat.

Iata, in mare, ce ar conta in viata profesionala:

• Ce profesie am, cat de potrivita este cu abilitatile mele?
• Este cumva acest job dorinta parintilor, sau a altcuiva, mai mult decat dorinta mea?
• Am ajuns cumva sa lucrez aici doar pentru ca altceva mai bun nu am gasit?
• Care sunt abilitatile mele cele mai dezvoltate, cum le pot cultiva si in ce mediu as fi cel mai apreciat, si, in consecinta, platit pentru ele?
• Cat de mult timp imi petrec la munca in relatia cu ce imi doresc sa realizez
• Pot in acelasi timp cu munca sa imi dezvolt un hobby care sa imi suplineasca veniturile. Fac asta?
• O data la un an este bine sa imi fac un bilant, despre cat de bine ma simt la actualul loc de munca.

Daca facem o evaluare, 92% dintre angajatii din Republica Moldova lucreaza mai mult de 50 de ore pe saptamana, transformandu-se de cele mai multe ori, in workaholici. Workaholicul, englezism devenit popular si in limba romana, denumeste o persoana dependenta de munca, persoana care munceste compulsiv, fara a atinge un echilibru intre viata profesionala si cea persoanala. Acestia nu sunt fericiti, chiar daca la locul de munca sunt performanti.

Redobandirea echilibrului.

Nu este intotdeauna usor sa faci fata cerintelor de la serviciu si responsabilitatilor din viata privata. Pentru o mare parte dintre angajati, este o provocare permanenta sa reduca nivelul general al stresului si sa mentina armonia in domeniile cheie din viata lor. Iata cateva idei care lucreaza in interesul tau si care te pot ajuta sa iti (re)gasesti echilibrul:

-Tine un jurnal. Tine evidenta tuturor lucrurilor pe care le faci timp de o saptamana. Include sarcinile legate de job, precum si cele care nu au legatura cu serviciul. Decide ce anume este necesar si care sunt activitatile care iti aduc cele mai multe satisfactii si multumiri.

- Redu, renunta sau delega activitatile care nu iti plac, pentru care nu ai timp sau pe care le faci doar dintr-un sentiment de vinovatie. Daca nu ai autoritatea de a lua decizii, discuta cu superiorul tau despre acest lucru.

- Profita de optiunile pe care le ai. Intereseaza-te daca angajatorul tau ofera si permite un program de lucru flexibil, o saptamana de lucru comprimata, impartirea responsabilitatilor cu restul colegilor din echipa sau delegarea in cazul anumitor activitati.

- Gestioneaza-ti timpul.Organizeaza-ti sarcinile gospodaresti in mod eficient. Poti spala hainele la masina in una sau doua transe zilnic, in loc sa lasi "maldarul" sa se adune pentru ziua ta libera sau pentru week-end. De asemenea, mergi mai mult pe ideea de liste de cumparaturi si fa-ti aprovizionarea pentru o perioada mai indelungata de timp, in loc sa te "fatai" de mai multe ori prin aceleasi magazine, de fiecare data cand ramai in "pana" de anumite produse.

- Un calendar al familiei, continand cele mai importante date si evenimente, precum si o lista a sarcinilor de indeplinit te vor ajuta si ele sa eviti panica apropierii "termenului-limita". Daca angajatorii iti ofera sau iti propun un curs de management al timpului, profita de ocazie si inscrie-te la el.

- Regandeste-ti standardele legate de curatenie. Patul nefacut sau vasele murdare lasate in chiuveta nu vor avea un impact crucial asupra calitatii vietii tale.Fa ceea ce este necesar sa fie facut si lasa restul. Renunta, in special, la lucrurile mai putin importante sau care nu sunt urgente. Daca iti permiti acest lucru, angajeaza pe cineva care sa te ajute la curatenia casei.

- Acorda-ti timp doar pentru tine. In fiecare zi, acorda-ti timp pentru o activitate care iti face placere, cum ar fi mersul pe jos, cateva ore la sala de fitness, pentru intretinere, sau asculta muzica. Relaxeaza-te dupa o zi nebuna de lucru citind, practicand yoga sau facand o baie sau un dus fierbinte.

- Cel putin o zi pe saptamana, destinata recrearii. Scoate telefonul din priza, inchide computerul si televizorul. Descopera care sunt activitatile pe care le poti face impreuna cu partenerul tau, cu membrii familiei si prietenii, cum ar fi o iesire la iarba verde, o plimbare cu barca sau un joc care sa ii implice pe toti. Fa-ti timp pentru activitatile care te implinesc sufleteste si care iti fac placere.

- Odihneste-te cat mai mult. Nu exista nimic la fel de stresant si cu potential periculos ca lucrul in conditii de privare de somn. Productivitatea iti este afectata, si, de asemenea, poti face greseli costisitoare. In astfel de situatii, este posibil sa fii nevoita sa lucrezi si mai multe ore, peste program, pentru a recupera sau repara greselile respective. Evita aceste situatii acordandu-ti orele necesare de somn.

Decizia de a munci peste program sau de a munci in plus, adesea fara o motivatie financiara suplimentara, poate veni din dorinta de a avansa mai repede in plan profesional, pe de o parte, sau din nevoia de a-si pastra job-ul, mai ales in contextul economic actual, pe de alta parte. Nu in ultimul rand, exista persoane pentru care job-ul este cel mai important aspect din viata de zi cu zi.

Incearca sa eviti aceasta situatie si sa atingi echilibrul de care ai nevoie.

Appreciate the article, thank you.

Whom do you need?

We will contact you ASAP

Закрыть